Ecoride Magasin
Så här tar du hand om din elcykel
Läs om hur du gör för att din elcykel skall hålla år efter år. Hur ska man ta hand om batteri, cykel och när skall man serva den?
Din elcykel kan vara en trogen kompanjon på vägarna, men som vilket fordon som helst beror dess prestanda på dess skick. Så vad kan du göra för att ta hand om och hålla din elcykel i topp-skick? Jack Swainston, verkstadsansvarig på Ecoride i Göteborg har svaren på alla dina frågor.
Är det stor skillnad på att ta hand om en elcykel kontra en vanlig cykel?
Det är något vi ofta får höra och som för många säkert kan vara avskräckande till en början. I det dagliga användandet är det egentligen bara två extra saker för våra kunder att tänka på jämfört med en vanlig cykel: displayen och batteriet. Det som kunden behöver tänka på är laddning av batteriet och om display och batteri ska/kan plockas med när elcykeln parkeras. Både displayen och batteriet är stöldbegärliga och bör om möjligt inte lämnas obevakade på elcykeln långa stunder. Sen finns det såklart fler elektroniska komponenter i en elcykel jämfört med en konventionell cykel som kan krångla, men om cykeln lämnas in på service med jämna mellanrum så brukar sådana problem bli minimala och lätta och snabba att åtgärda.
Vad kan jag själv göra för att se till att min elcykel ska må så bra som möjligt i regnet och rusket?
Sol, vind och vatten (som en känd sångare sjöng) är sådant som du borde försöka skydda elcykeln från i den mån det är möjligt. Om cykeln får stå i solen långa perioder kan UV-strålningen göra att vissa ytor och komponenter bleks eller ändrar färg. Vindar kan få cykeln att välta om de är tillräckligt kraftiga. Regn kan göra så att delar på cykeln, till exempel kedjan, börjar rosta. När det är möjligt så ska du försöka skydda din elcykel från vädret, t.ex. parkera den under tak. Detta gäller framförallt om cykeln lämnas längre tidsperioder. I det dagliga användandet är det kanske inte alltid möjligt att skydda cykeln från regn och rusk, men det är inte heller hela världen. Elcykeln är robust och klarar av väder och vind.
Hur tar jag bäst hand om min elcykels batteri?
Batteriet är det bultande hjärtat i din elcykel och bör därför tas hand om. Först och främst så rekommenderar vi att du tar med dig ditt batteri om du tänkt lämna din elcykel utom synhåll, om så bara för några minuter. Batterierna är stöldbegärliga och väldigt tråkiga att bli av med. På Ecoride har vi två olika sorters batterier, men för båda batterityperna rekommenderar vi att de laddas horisontellt på en plan yta. Det hindrar batteriet från att stötas till av misstag och skadas i fallet. Om batteriet är trögt att ta loss så rekommenderar vi att man sprayar lite oxide clean eller light oil spray på batteristiften. Ibland kan trögheten även bero på att batteristiften fått sig en törn. Ofta kan de då behövas bytas ut, men det är något vi gärna hjälper till med i verkstaden. Om batteriet inte används under en längre period, t.ex. vintertid, rekommenderar vi att batteriet underhållsladdas och förvaras laddat till 60-80% (eller 3 av 4 dioder på toppen av batteriet). Detta för att se till att batteriets livslängd är så lång som möjligt.
Hur varmt bör det bli innan jag förvarar elcykeln utomhus?
När det är möjligt så ska du alltid försöka ställa elcykeln under skydd eller i ett cykelskydd. Det gör elcykeln säkrare, renare och hjälper att hålla den i så bra skick som möjligt. I de fall där detta inte är möjligt så finns ingen orsak till panik. Försök bara att komma ihåg att plocka med dig batteri och display i den mån det är möjligt för att undvika stöld. Cykeln i sig är väldigt robust och klarar att vara ute i alla väderförhållanden, även i extrem kyla. Oftast är det värsta som händer att växelvajern fryser, men det kan lätt åtgärdas genom att blåsa ut vatten ur växelhöljet och ersätta växelvajern.
Vart går jag för att få hjälp med service och hur ofta bör jag lämna in den för service?
För service rekommenderar vi att du går till någon av våra återförsäljare, vilka finns listade på vår hemsida, När det gäller frågan om hur ofta, se svaret nedan.
Hur ofta bör jag ta hand om min elcykel och vad behövs göras?
Svaret på frågan om hur ofta din elcykel bör lämnas in på service beror på hur ofta, och hur långt, du cyklar. Sen kan svaret delas in i två delar: underhåll du kan göra själv och underhåll som görs i verkstaden. Underhåll du kan göra själv är till exempel att olja kedjan med jämna mellanrum och pumpa däcken. Att ta en titt på kedjan och känna på däcken kan vara bra att göra någon gång i månaden. Om du cyklar även på vintern så kan kedjan behövas oljas ännu oftare på grund av fukten och saltet på gatorna. När det kommer till professionell service i någon av våra verkstäder så rekommenderar vi att en vanlig cykelpendlare växelvis kommer in för en liten service och en större service var sjätte månad. För någon som cyklar lite då och då, eller kanske främst cyklar under sommaren, brukar det räcka med en service om året.
Hur viktigt är det att smörja kedjan efter vintern?
Det här är lite av en kuggfråga. För vare sig du cyklar på vintern eller inte, så ska du alltid försöka hålla ett öga på kedjan, eller kanske till och med ett öra. Om du hör att kedjan låter torr, rasslar, gnisslar eller bara låter mer än vanligt, så kan det vara dags att smörja kedjan. Rent visuellt så ska kedjan inte se torr ut, inte vara rostig eller för smutsig. Om du ska plocka ut din älskade elcykel efter vinterförvaring så är det alltid ett måste att smörja kedjan och pumpa däcken!
Vilken typ av olja kan jag använda?
Bra fråga, som vi ofta får. För att din elcykel ska gå så bra som möjligt är det viktigt att ta hand om kedjan.Det finns många olika typer av kedjeolja tillgängliga på marknaden idag, skapade för att passa i olika årstider och förhållanden. `Dry lube´-oljor är till exempel jättebra under sommarens väderförhållanden, eftersom de oftare är renare och gör att det inte fastnar lika mycket smuts på kedjan. Nackdelen med sådana oljor är att de försvinner snabbare och därför kräver att man smörjer kedjan oftare. `Wet oils` å andra sidan fungerar bra året runt, men nackdelen är att de drar till sig mer smuts, vilket gör att man bör torka av smutsen från kedjan med en trasa med jämna mellanrum. Undvik att använda olika typer av multispray, såsom WD40 eller X4, eftersom de kommer att avlägsna allt fett och olja från kedjan. De kan användas för som avfettning till kedjorna, innan ny kedjeolja appliceras. För bästa resultat: använd avfettning på kedjan, torka av smuts och applicera ny olja. Glöm inte att torka bort överflödig olja med en trasa.
Min elcykel har börjat gå ’tungt’, vad beror det på och vad kan jag göra åt saken?
Så din cykel känns inte helt som den ska? Bara lugn, det är något som kommer hända alla som cyklar ofta. Det första du kan göra är att ta en titt på cykeln. Har något fastnat mellan hjulen och stänkskärmen? Hur är skicket på däcken och kedjan? Är det tillräckligt med luft i däcken? 4bar/60PSI brukar vara tillräckligt. Hur ser kedjan ut? Har den tillräckligt med olja eller är den torr? Så allt hittills verkar bra, men motorn fungerar inte? Titta så att motorkabeln sitter i ordentligt och se efter om displayen är korrekt ansluten och hopskruvad. På änden av kablarna finns pilar som ska vara i linje när de ansluts. Om du har kollat alla dessa grejer och problemet kvarstår, eller om problemet har att göra med växlarna eller bromsarna, då är det dags att kontakta din vänliga lokala cykelreparatör.